ZAF – zaljubljenice u flautu i njenu glazbu

Koliko je ljudi uz današnji tempo života spremno odvojiti  nešto svoga vremena i poslušati koncert klasične glazbe? Vjerojatno ne puno, iako svi ističemo kako nam je kultura važna i kako bismo trebali posjećivati više takvih događaja, ali eto, jednostavno ne stignemo.

Toga su svjesne i flautistice u Zagrebačkom ansamblu flauta (ZAF), jedinom takvom u Hrvatskoj, koji broji devet stalnih članica i jednu vanjsku suradnicu, sve odreda žene.

Ovaj ansambl djeluje službeno od 2012 godine, a ideja o osnivanju rodila se iz želje za zajedničkim muziciranjem i ljubavi prema komornoj glazbi dviju prijateljica i kolegica, flautistica Renate Penezić i Tamare Coha Mandić. Obje su diplomirale prije 22 godine, dok flautu sviraju već 33. Može se reći, prave su profesionalke, a ljubav prema tom puhačkom instrumentu potječe još od malih nogu.

ZAF – ljubav uz stalni posao

„Potpuno slučajno sam se zaljubila u flautu, ali moram reći da je to bila ljubav na prvi pogled. Čim mi ju je tata donio jedno popodne, jednostavno više nisam razmišljala da bih se mogla baviti bilo čime drugim u životu osim flautom, a tako je bilo i s Tamarom“, prepričala nam je Renata njihove početke.

Iako postoji velika želja da se djevojke bave muziciranjem isključivo u ZAF-u, situacija je trenutno takva da je to nemoguće ostvariti, pa svaka ima i svoj stani posao, Renata svira solo flautu u Zagrebačkoj filharmoniji,  dok je Tamara angažirana u Simfonijskom orkestru HRT-a.

„Bilo bi idealno kad bi ZAF bio naše jedino i stalno radno mjesto. Razmišljamo o tome, ali jednostavno, u našem sustavu, situacija za to  nije dovoljno ‘zrela’. Briga oko ansambla zaista zahtijeva veliki angažman i stalnu pažnju i ima potencijal u potpunosti zaokupiti sve slobodno vrijeme. Ne samo u sviračkom, nego i u organizacijskom smislu. Upravo zato je divno što smo sve složne i dijelimo naše poslove ovisno o afinitetima članica“, ispričala nam je Renata.

Zanimalo nas je, kolika je za pravo zastupljenost žena na Muzičkoj akademiji i koliko je flauta popularan odabir za sviranje u današnje vrijeme.

Renata tvrdi, jako popularan.

Renata i Tamara - četvrta i peta s lijeva u sredini fotografije
Renata i Tamara – treća i četvrta s lijeva u sredini fotografije

Učenje flaute češće na akademiji odabiru žene

„Žene su na Muzičkoj akademiji zastupljene u velikom broju, kako među studentima tako i u nastavničkom kadru. I sama na njoj radim honorarno kao izvanredni profesor flaute. Flauta je pak vrlo popularan instrument, no uglavnom ga češće odabiru ženske polaznice. Od instrumenata su još dosta zastupljene i tube, trube, rog, klarinet i fagot. Postoji velik broj profesionalnih flautista, ali i ljubitelja tog instrumenta koji se nakon srednje škole nisu odlučili profesionalno baviti flautom, ali su i dalje ostali zaljubljenici u nju. Flauta je i kod upisa u nižu muzičku školu vrlo popularna što mi je uvijek drago čuti“, prokomentirala je Renata.

Poput nje, koja osim solo flaute radi i kao izvanredni profesor, mnoge se žene po završetku Akademije odluče baviti pedagoškim pristupom, odnosno podučavati. Ostale krenu u solo vode ili pak u različite ansamble, ovisno o prilikama koje im se u tom trenutku ponude.

„Moje iskustvo sa flautisticama je da su uglavnom vrlo ambiciozne, marljive, žedne znanja i napredovanja u sviračkom smislu. Vole raditi, nastupati i baviti se pedagoškim radom“, napomenula je Renata.  Iako mnoge u jednom trenutku zbog majčinstva i obitelji  malo uspore, vrlo brzo se vraćaju na svoja radna mjesta.  Da bi se dobio posao u orkestru polažu se audicije i to prvi krug uvijek iza paravana, tako da se ne zna tko u stvari svira. Kvaliteta izvedbe je presudna. Nema razlike među spolovima , samo razlike između dobrih i manje dobrih, Renatino je iskustvo. 

No, u Hrvatskoj, saznajemo od djevojaka iz ZAF-a, nema toliko mogućnosti zaposlenja u orkestru, ali prvenstveno zbog malog tržišta, no uvijek se nešto može naći, jer tko želi raditi, uvijek ima mogućnosti. Također, ni svi orkestri nisu isti i razlikuju se po kvaliteti. “U našim orkestrima ima jako puno kvalitetnih glazbenika, no često izvedba ovisi o kvaliteti samog dirigenta. Ima i razlika u statusu orkestra, svi su u biti vrlo kvalitetni i način pripreme pojedinog dirigenta ili voditelja presudan je za to koji će od njih u pojedinom trenutku dati bolje rezultate”, objasnila je Renata.

Što se tiče odlaska u solo vode, ni tu situacija nije blistava, nije jednostavno uspjeti u samostalnoj karijeri. Potrebno je puno priprema i samostalnog vježbanja, još od vremena kad glazbenik pohađa osnovnu i srednju školu. Ono što puno pomažu mladim glazbenicima u proboju naprijed su nagrade na prestižnim natjecanjima.

Treba osluškivati interese publike

Premda će to neke začuditi, Renata je istaknula kako je flauta osim kao izbor na Akademiji, vrlo popularan instrument i kod domaće publike. Najveća je prepreka, smatra ona, što su se u današnje vrijeme ljudi prvenstveno okrenuli besplatnom i sveprisutnom internetu te zaboravljaju kakav je osjećaj otići u koncertnu dvoranu i u živo čuti jedan ansambl ili orkestar.

„Ta energija koja se stvara u trenutku izvođenja skladbe ili osjećaj zadovoljstva izvođača u trenutku stvaranja glazbe je skoro opipljiva i obuzme i slušatelje i izvođača. To nije moguće doživjeti preko interneta. Naš cilj je raditi na popularizaciji glazbene umjetnosti, približiti je mladim generacijama, osluškivati njihove interese i pokušati svojim izborom programa i performansa odgovoriti koliko je to u našoj moći, njihovim željama ili očekivanjima“, objasnila je Renata.

O ansamblu kao što je ZAF,  Tamara i ona već dugo razmišljaju i oduvijek im je bila želja osnovati jedan veći ansambl flauta koji će im pružiti, kako su kazale, neizrecive mogućnosti u kombiniranju broja i zvukova flauta. Stoga su se tom ansamblu posvetile s puno ljubavi i entuzijazma, daju mu jako puno svojeg vremena, energije i znanja te se vesele svakom novom koncertu.

Zbog užurbanog tempa, i ‘razapetosti’ na više strana, slobodnog vremena obje imaju malo. Radni dan uključuje niz probi, vježbi..

Probe u filharmoniji počinju u devet sati, a svi glazbenici moraju i ranije zauzeti svoja mjesta u orkestru. Termini za vježbanje mogu biti u jutarnjim ili večernjim satima, ovisno o težini same skladbe. Između vježbi s cijelim orkestrom, glazbenike očekuje i individualni trening. Također, kako bi se postalo dobar solist u orkestru, nužno je imati i samostalne izvedbe s vremena na vrijeme.

„Imamo još dosta posla oko organizacije koncerata, kontaktiranja sa skladateljima i organizatorima koncerata. Tu je i pisanje molbi za sponzorstva i donacije… neophodno su nam potrebne duboke kontrabas i sub kontrabas flaute i za to još nismo uspjele pronaći sredstva, tako da smo u stalnoj potrazi. Često do duboko u noć sjedimo za računalima i pišemo, šaljemo mailove pripremamo tekstove i dopisujemo se međusobno kako bi postigle što više u što kraće vrijeme. A uz sve to, svakoj od nas je potrebno više sati individualnih priprema kako bi zajedničke probe bile konstruktivne“, istaknula je Renata. 

Mjesečno održe od četiri do šest nastupa u prosjeku, nekad više, nekad manje. Tu i tamo ‘ulete’ i turneje na koje ode po pet dana. Vrijeme između provede se u pripremama i vježbi.

 

Renata na podu, Tamara treća s desna
Renata na podu, Tamara treća s desna

 

Uz sav posao, imaju i obiteljske obaveze. Tamara je majka dvaju djevojčica, srednjoškolke i osnovnoškolke, dok Renatina curica ide u vrtić. Ove dvije majke i glazbenice ističu kako bez velike podrške obitelji, angažman u ZAF-u uopće ne bi bio moguć. Vrlo su predane svom poslu, ne mogu nešto napraviti na pola, pa dosta vremena ulažu u posao, a obitelji ih za sad podržavaju i navijaju za njih. Situacija je takva i kod mnogih drugih obitelji, ne samo kod naših, danas malo tko ima dovoljno slobodnog vremena ili onoliko koliko bi želio, smatraju Renata i Tamara.

Željeli smo znati i koji su ima planovi i ciljevi u karijeri? Prije svega, kazale su flautistice, popularizacija flaute i posebno, približavanje mlađoj publici.

„Prateći suvremene tendencije prožimanja i međusobnog nadopunjavanja različitih grana umjetnosti, želja je ansambla razvijati suradnju s umjetnicima raznih profila. Pošto smo registrirane kao neprofitna udruga, same se borimo za sredstava i sponzorstva, neprekidno tragajući za novim idejama i kombinacijama umjetnosti kako bi je što više približile publici, osobito mlađoj te je učinile pristupačnom i zanimljivom“, ispričale su nam glazbenice.

 Foto: Tomislav Veić/ facebook ZAF

 

PROČITAJTE JOŠ:

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime

Pročitajte više

Oksana Dvinskykh

Tko je Oksana Dvinskykh, ruska lobistica i poduzetnica koja vodi nekoliko...

Oksana Dvinskykh, lobistica i poduzetnica ruskog porijekla s hrvatskim državljanstvom, bila je snažno medijski eksponirana kao suradnica supruge bivšeg predsjednika HDZ-a...