Male gaze ili muški pogled je čin prikazivanje žena u vizualnoj umjetnosti i književnosti iz muške, cisrodne, heteroseksualne perspektive koja žene predstavlja kao seksualne objekte za užitak hetero muškog gledatelja. Dok osnažuje muškarce, male gaze seksualizira i umanjuje žene.
Male gaze u filmografiji
Iako je sam izraz popularizan u vezi s prikazom ženskih likova u filmu kao neaktivnih, često otvoreno seksualiziranih objekata muške želje, utjecaj muškog pogleda nije ograničen samo na to kako se žene i djevojke pojavljuju u filmova, prenosi verywellmind. Štoviše, širi se na iskustvo viđenja na takav način, kako za ženske figure na ekranu i gledatelje, tako i za sve djevojke i žene općenito.
U svijetu gdje se u 2022. društva bore s ljudima poput Andrewa Tatea i čitaju o ograničavanju osnovnih ljudskih prava u Iranu i Afganistanu, problem je mnogo veći od samo načina na koji se žene prikazuju. Ženama se nameće patrijarhalno gledište na ljepši spol, koje utječe na njihovu samopercepciju i samopoštovanje. Podjednako, riječ je o tome da se žene potiskuje u sporedne uloge, kao i činjenici da im se uvjetuje da te uloge ispune u stvarnom životu. Takav narativ oblikuje način na koji žene vide same sebe, kako razmišljaju o svojim tijelima, sposobnostima i mjestu u svijetu.
U suštini, male gaze obeshrabruje žensko osnaživanje, istovremeno potičući samoobjektivizaciju i poštovanje prema muškom rodu i takvom poimanju žena.
Komad mesa – komad žene
Termin koji je postao vrlo poznat u feminističkim krugovima opisala je 1973. Laura Mulvey, feministička teoretičarka filma. U svojem članku objasnila je način na koji mediji objektiviziraju žene, prikazujući žensko tijelo kroz leću heteroseksualnog muškarca kao pasivnog ne-glumca sekundarnog u odnosu na aktivne muške likove, prenosi verywellmind.
Žene se u reklamnim sadržajima prikazuje bez poštovanja, kao ‘komad mesa’ bez mozga i sa zavidnom figurom. Narativ je to kojim se i žene potiče da se same tako percipiraju i nameće im se određeni standard ljepote koji je imperativ. Žene koje ga ne zadovoljavaju, podvrgnute su izrugivanju, negativnim komentarima, čak i prisiljene da se promjene. Pogledajmo kao primjer tipičnu reklamu za automobil u kojem muškarac juri ladanjskim cestama dok ga žena čeka na kućnom pragu, u pregači i cipelama na petu, našminkana, s frizurom i vrućom večerom na stolu. Žena je tu da služi muškarca.
Pročitajte više: Pretty privilege – Lijepim ljudima životni je put popločen zlatom?
Objekt muške požude
S druge strane, male gaze muškarce prikazuje u obliku tipičnih ‘likova’, poput voajera, glumca, dominatora i sl., što može i doprinjeti stereotipu da su muškarci inteligentniji od žena. Žene se svodi na ulogu erotskog, sporednog objekta, podvrgnutog dobacivanju neprimjerenih komentara prolaznika dok šeću ulicom. Muškarac je konzument, žena je objekt, koji on konzumira. Ovdje je da golica njegovu maštu, da mu bude podređena.
Prisjetimo se filmskog klasika Pogled u dvorište, u kojem se žena, zanosna plavuša zavidnih oblika, prikazuje kroz leću muškog pogleda, u ovom slučaju antagonista, no zapravo redatelja filma Alfreda Hitchcocka. Antagonist, a ne protagonist, baš zato što je voajer. Fotograf koji zbog loma noge ne može iz stana, kroz svoj objektiv promatra susjede, pa tako i zgodnu susjedu koja iznenada nestaje. Gledatelj je taj koji postaje Jeff, glavni lik u filmu. On se pridružuje toj nezasitnoj želji za voajerizmom, uživajući u ‘zabranjenom voću’.
Samo je to jedan od primjera male gazea na velikim ekranima. Brojne su tu superjunakinje koje iako imaju nadmoći kao i superjunaci, njihovi su kostimi i izgled ono što se stavlja u prvi plan.
Pročitajte više: Napad na ideal ženske ljepote
Žena je tu da bude privlačna muškarcu
Kako medijima i filmskom industrijom i danas dominiraju muškarci, tako se prikaz žena u njima i nije promijenio pretjerano drastično. Feminizam je potaknuo dijalog o ovom problemu, koji je i danas vidljiv u oglasima za parfeme koji žene prikazuju kao mirisan objekt s figurom koja podsjeća na oblik bočice. Još jedan primjer je ikonski izlazak svih Bondovih djevojaka iz mora u bikiniju, kasnijim produkcijama čak u slow motionu. Cijeli taj koncept ‘Bondove djevojke’ može se gledati kroz leću Mulveyjine teorije.
Male gaze zapravo nameće taj ideal ljepote, pravila kako bi žena trebala izgledati da bude privlačna muškarcu. Jer to je cilj, zar ne, pozornost muškarca? Uz to što degradira žene, uči dječake od najranije dobi da je objektivizacija žena prihvatljiva, čak se i potiče. Dokad?
Foto: Canva