Nakon korporativnog iskustva u turizmu, Marijana Knezoci odlučila je krenuti u poduzetništvo, a danas je osnivačica i izvršna direktorica produkcijske tvrtke Dreamaker Productions, čija je misija povezivati ljude, savjetovati i obrazovati kroz projekte povezane sa filmom i filmskom glazbom koji dolaze u formatima poput festivala, konferencija i ekskluzivnih evenata.
Word of mouth marketingom do svjetskih imena
Marijana je prije nekoliko godina s članovima obitelji osmislila i započela Međunarodni festival filmske glazbe i zvuka (ISFMF).
Iako sada radi u području koje nije direktna njezina struka, Marijana je pronašla način kako da iskoristi svoje prethodno obrazovanje i iskustvo iz područja financija i menadžmenta.
„Veliki izazov bio mi je da me umjetnička zajednica prihvati kao ravnopravnog člana. Ja na festival ili konferenciju ili koncert gledam kao na projekte kojima je potrebno upravljanje i realizacija.“
Umjetnički dio prepušta partneru Ozrenu Glaseru, a sama se posvećuje produkcijskom dijelu u kojem je potrebno financijsko, marketinško i operativno razmišljati o projektu.
Projektima pristupa s puno strasti i vjeruje da novac ne mora biti glavni pokretač, on dolazi tek kao nagrada za dobro odrađen posao.
„Kad smo ušli u taj projekt nismo razmišljali glavom, više su nas vodili srce i energija. Osjetili smo kako je to područje u inozemstvu razvijeno i koliko se posla i projekata vrti oko filmske glazbe i jednostavno smo poželjeli biti dio toga“, započela je.
Od obiteljske ideje, ovaj festival izrastao je u važan događaj koji u Hrvatsku dovodi svjetska imena iz područja filma i filmske glazbe. Europska profesionalna elita prepoznala je vrijednost koju donosi ovaj festival svima koji su u to uključeni, pa su se priključili i podržali ovaj projekt.
„S njihovom podrškom, preporukom i word of mouth marketingom, koji je stvarno najbolja vrsta marketinga, nama se u zadnje vrijeme priključilo mnogo ljudi koji nas dalje preporučuju i tako se naša mreža kontakata dosta proširila.“
U pretposljednjem izdanju sudjelovao je i trostruki oskarovac Michael Minkler koji je prijatelj festivala i dio savjetodavnog odbora, gdje kao član sudjeluje u osmišljavanju programa samog festivala.
Surađuju s inozemnim organizacijama
Marijana ističe kako su se posljednja dva posebice izdvojila i ostvarila najbolje rezultate. Prošle godine festival se preselio u Pulu radi promjene glavnog sponzora, a tada su festival posjetili i predstavnici Europske udruge skladatelja (ECSA), krovne europske organizacije koja okuplja sva nacionalna udruženja kompozitora u Europi.
„Svidio im se naš način rada, vidjeli su da sa ograničenim budžetom možemo napraviti odličan program i dovesti izvanredne goste te su nam ponudili da zajedno sudjelujemo na jednom projektu“, ponosno govori.
Radi se o dodjeli nagrade za najbolju europsku filmsku skladbu. To je projekt na kojem je od 2014. godine ECSA radila u sklopu berlinskog filmskog festivala. Zahvaljujući ovoj suradnji ta će se svečanost dodjele nagrada ove i sljedeće dvije godine održati u Puli u sklopu ISFMF-a.
Suradnja izgleda tako da ECSA odredi dva žirija za dodjelu nagrade od kojih jedan čine predstavnici organizacija iz cijele Europe, a drugi ugledni svjetski kompozitori, a zatim cijeli proces dodjele nagrade iskomunicira kroz svoju mrežu.
„Nama je to fantastično jer kroz taj dogovor mi promoviramo festival i Pulu kroz cijelu mrežu, a ona broji 56 organizacija i 30 000 kompozitora. To je nama s marketinške strane jedan jako dobar projekt jer podiže vidljivost našeg festivala u Europi.“
Na ovogodišnjem festivalu u Puli gostovat će mnoga poznata imena
Posljednje izdanje festivala bilo je ključno i za početak suradnje sa odsjekom za sustavnu muzikologiju Sveučilišta u Grazu. Od prošle godine njihov direktor i studenti dolaze na festival i prezentiraju svoje znanstvene radove iz područja psihologije i glazbe. Bave se istraživanjem načina na koji glazba i konkretno filmska glazba utječu na emocije slušatelja.
Ova suradnja otvorila je neke nove prilike, pa su Marijana i njen tim kreirali još jedan projekt na tu temu. Nazvali su ga Comsposing emotion through music, a bavi se istraživanjem povezanosti emocija i glazbe.
„Zanima nas kako se emocije stvaraju kroz filmsku glazbu, kako sa strane kompozitora koji prenosi emocije, tako i načina na koji ih publika percipira“, priča.
Ovogodišnji, šesti po redu ISFMF festival održat će se od 19.-21. listopada u Puli. Očekuje se dolazak velikog Richarda Kinga, četverostrukog dobitnika Oscara koji je svoj posljednji zlatni kipić dobio za svoj rad na dizajnu zvuka u filmu Dunkirk. Također, kao gosti na festivalu sudjelovat će i Richard Bellis, poznati kompozitor iz Los Angelesa te Jean-Michel Bernard, francuski pijanist koji je prošle godine održao i koncert.
Prvi u Europi povezuju filmske festivale
Novi projekt na kojem radi zove se Film Festivals Days. Riječ je o konferenciji koja će se održati u Zagrebu krajem studenog ove godine. Ovaj događaj okupit će europske filmske festivale, u koje pripadaju i festivali filmske glazbe. Program će sadržavati različite workshopove, predavanja i panele u cilju da se organizatori festivala te umjetnički i izvršni direktori dodatno educiraju i steknu korisna znanja iz područje organizacije festivala.
„Do ovog projekta došli smo samostalno. Kao mala organizacija koja podiže ideju o ovom području naišli smo na bezbroj pitanja i morali smo sami rješavati pitanja poput financiranja, marketinga, publike i programa. Jako smo puno naučili o organizaciji takvog jednog događanja i na njemu radimo cijelu godinu“, nastavlja.
Danas je ova industrija postala zahtjevna, a velik utjecaj donose i nove tehnologije zbog kojih se drugačije komunicira s publikom i drugačije se pišu sadržaji koji ju moraju privući. U svega par rečenica potrebno je predstaviti se i objasniti vrijednosti koje se prenose kroz određeni festival.
„Trebaju nam ta nova znanja, a i festivali se moraju početi povezivati. To je nešto što će se početi događati u Europi, a mi smo među prvima došli do te ideje. Mislim da je dobro da festivali dijele svoja iskustva, pa možda i goste, što bi dovelo do velikih ušteda u njihovim budžetima“, ističe.
Poželjna je lokalna podrška
Marijana sa svojim timom kroz konferenciju želi dati do znanja da je jako bitna podrška jedinica lokalne uprave, gradova ili manjih mjesta u organizaciji kvalitetnih filmskih festivala. Takva događanja dovode u te gradove profesionalce i tržišnu nišu koja donosi gospodarska kretanja i potrošnju.
„Ljudi moraju doći, bukirati smještaj i jesti. Sve to dobro je za lokalnu zajednicu, pa je potrebno da ona podrži kvalitetne inicijative pojedinaca koji onda mogu izrasti u fenomenalne projekte.“
Bez takve podrške postoji mnoštvo problema, i onda se organizatori ne stignu baviti umjetničkim programom jer moraju rješavati druga tehnička pitanja.
Što se tiče dostupnih sufinanciranja od strane Europe, Marijana naglašava kako ona nisu dostatna, već u cijeli proces trebaju ući i gradovi te sponzori.
„Na konferenciji želimo govoriti i o primjerima dobre prakse. Ideja je pokažemo uspješne primjere na nekoliko nivoa, što znači mali festival u malom gradu, zatim srednju, a onda i mega razinu festivala. Želimo da gradovi potvrde što takvi festivali njima znače i donose“, naglašava.
U sklopu Film Festivals Days osmišljeni su i dodatni sadržaji poput dodjele nagrade za najbolji plakat i vizualni identitet filmskog festivala te gala koncerta holivudske filmske glazbe koji bi se trebao održati u Zagrebu.
„Koncerti filmske glazbe vani pune koncertne dvorane i karte se rasprodaju u tren oka, a oskarovski skladatelji koji dirigiraju orkestrima na takvim koncertima imaju status zvijezda u kulturno umjetničkim krugovima“
Na kavi s Oskarovcima
Sa svojim projektima žele se proširiti i u regiju kako bi ona dobila širi kulturno-umjetnički sadržaj koji zasad nije još toliko prisutan. Zajedno sa FEST-om, Beogradskim međunarodnim filmskim festivalom, organizirali su dva eventa. Prvi je bio panel diskusija sa austrijskim oskarovcem Stefanom Ruzowitzkyem, koji je sudjelovao i na drugom eventu Coffee with Oscar winner.
„Dovodimo Oskarovca i pozivamo studente da sudjeluju i u pola sata postave pitanja. Rezultati takvih malih evenata su odlični, studenti su oduševljeni i inspirirani te takav jedan event može utjecati na njihovu karijeru i poziv, inspirirati ih da slijede svoj interes i ostvare karijeru vezanu uz film i filmsku glazbu“, ističe.
Daljnji planovi Dreamaker Productionsa uključuju nastavak započetog smjera i organizaciju događaja koji će promovirati Hrvatsku u inozemstvu. Ovih dana Marijana boravi u Cannesu, gdje u sklopu velikog filmskog festivala sudjeluje na Danu europske filmske glazbe.
„Tu su svi koji se bave tim poslom u Europi i ovdje se umrežavamo te promoviramo festival i naše nove projekte“, govori.
Na velikim festivalima kao što su Cannes ili Berlin okuplja se cijela industrija. Oni dokazuju kako postoji publika i interes za ovo područje.
„To nije samo publika koja gleda filmove. Tu su profesionalci, redatelji, producenti i cijelo osoblje koje sudjeluje u stvaranju filmova, u toj industriji, u prodaji, distribuciji…to je jedna velika priča“, kaže, a nastavak svoje priče vidi u daljnjem radu, ostvarivanju kontakata i širenju znanja o ovom području.
Ne treba se bojati promjene
Kod ulaska u novi posao, naglašava, bitno je ostati pozitivan čak i onda kad ništa ne ide po planu. Treba biti iskren prema sebi i drugima i vrata se tada počinju lagano otvarati.
Također, smatra kako je vrlo važno imati dobrog mentora uz sebe, osobu koja vjeruje u vas i koja može izvući ono najbolje iz vas, a upravo njoj se posrećilo da ima odličnog mentora koji je vjerovao u nju kad nitko drugi nije.
Kroz svoje iskustvo naučila je kako treba isprobati nova područja i prihvatiti izazove koji možda čekaju na neočekivanim mjestima.
„Svakako mislim da se ne moramo bojati promijeniti industriju jer svaki poduzetnički poduhvat funkcionira po istim principima i logici i kad to jednom shvatite onda više nema granica“, poručila je.
Foto: privatna arhiva Marijane Knezoci