Tko god je ikad razmišljao o uspješnoj karijeri, zasigurno se zamišljao i kako ima uspješnu međunarodnu karijeru. No, rijetkima to zaista i uspijeva. Za ostvarenje uspješne karijere izvan granica Hrvatske potrebno je mnogo upornosti, rada, ali i malo sreće.
Upravo je sve to bilo potrebno našoj ilustratorici Ani Žaji Petrak da lansira međunarodnu karijeru koja joj je omogućila da svoje radove objavi u uglednim svjetskim časopisima i prodaje u poznatoj trgovini Ikei. Ali svoju karijeru naša sugovornica nije započela kao ilustratorica već kao grafička dizajnerica.
Ljubav prema crtanju
Kako sama priča, godinama se profesionalno bavila grafičkim dizajnom, a ilustrirala je tek povremeno, iako joj je crtanje bilo i ostalo prva ljubav.
‘U jednom trenutku sam se odlučila potpuno posvetiti ilustraciji. To se desilo u razdoblju kad sam dobila djecu, čini mi se da je to trenutak kada velik broj žena preispituje svoje prioritete i odlučuje se na promjene u životu i karijeri’, započinje priču Ana Žaja Petrak i dodaje kako su ilustracija i grafički dizajn zapravo discipline koje se preklapaju jer je ilustracija jedno od izražajnih sredstava grafičkog dizajna.
‘Grafički dizajner stvara strukturu koristeći tipografiju, tekst, fotografije i ilustraciju da bi vizualno iskomunicirao poruku, a ilustratori stvaraju crteže koji prezentiraju neku ideju, ili jednostavno dekoriraju. Ilustraciju smatram komercijalnom likovnom umjetnošću, odrazom i porukom vremena u kojem nastaje, neizostavnim dijelom popularne kulture. Moje ilustracije su dizajnirani crteži, jer su za mene dizajn i ilustracija uvijek ravnopravni u kreativnom procesu’, pojašnjava Ana Žaja Petrak.
Za razliku od drugih ljudi koji se prvo žele probiti na ‘domaćem terenu’, a tek potom okušati na međunarodnoj sceni, ona je od samog početka ciljala na inozemno tržište.
‘Pokrenula sam webshop s printevima svojih ilustracija, a nedugo nakon toga neki od mojih radova su objavljeni na nekoliko vrlo posjećenih svjetskih lifestyle & dizajn portala i blogova. To mi je donijelo dosta poslova i kontakata, odjednom se pojavio velik interes za to što radim. Od tada surađujem s dizajnerskim agencijama iz čitavog svijeta (Novi Zeland, Južna Koreja, USA, Engleska, Italija…)’, s ponosom ističe naša sugovornica.
Proboj na međunarodnu scenu donio joj je i svjetski poznate klijente poput Whole Foods Marketa, časopisa poznatog kuhara Jaimea Olivera ‘Jamie’s Magazine’, BBC, izdavačku kuću Random House Penguin, Fairtrade Foundation UK, ali i već spomenutu Ikeu. To ne znači da ne surađuje i s hrvatskim klijentima. Posebno je ponosna na dubrovački restoran ‘Pantarul’s kojim je ostvarila odličnu suradnju.
‘Posebno me veselilo imati priliku surađivati sa 2 londonska dizajnerska studija čiji rad izrazito cijenim, Irving & Co. (promotivni materijali za restoran Carluccio’s) i Carter & Wong Design (rebranding mliječne linije proizvoda Nomadic) . Svi klijenti s kojima surađujem kontaktirali su me izravno, pa mogu reći da sam u tom smislu do sada imala puno sreće’, pojašnjava Ana Žaja Petrak.
Internetom do klijenata
Vodi vlastiti web shop u kojem prodaje svoje ilustracije, piše blog, prisutna je na nekoliko društvenih mreža i zahvaljujući toj prisutnosti na internetu otvaraju joj se mogućnosti suradnje s poznatim klijentima diljem svijeta.
‘Danas uz pomoć interneta možete više nego ikad svijetu pokazati svoje ideje i to je sjajno’, ističe naša sugovornica koja je iskoristila svoj nadimak iz srednje škole i pod umjetničkim pseudonimom ‘Anek’ pokrenula webshop koji je s vremenom postao veoma uspješan te joj donio puno poslovnih angažmana.
Svoje ilustracije nudi i na poznatoj web stranici Etsy na kojoj kreativci iz cijelog svijeta nude svoje kreacije.
‘Etsy mi je jako pomogao u proboju na inozemno tržište, otvorio mi je mnoga vrata u poslovnom smislu. Kad mi je sinula ideja o pokretanju web dućana u kojem ću prodavati svoje ilustracije vezane uz tematiku hrane, Etsy mi se učinio kao najbolja platforma za moj projekt. Etsy je najposjećeniji svjetski site tog tipa, konkurencija je ogromna i postoji golem broj shopova, ali zanimljive i kvalitetne stvari na Etsyu uvijek budu zapažene. Moji radovi su se nakon kratkog vremena počeli dobro prodavati, moji kupci su doslovno iz svakog kutka svijeta. Korespondencija s velikim brojem kupaca je zahtjevna ali zna biti i vrlo zabavna; ljudi mi se javljaju s pozitivnim komentarima, pričama, šalju fotografije mojih ilustracija u njihovim domovima, pitaju me za savjete u vezi uređenja kuhinje, restorana i slično’, priča te dodaje kako do sad nije dobila nikakve negativne komentare na svoj rad već je sama sebi najveći i najstroži kritičar.
Njeni se radovi mogu pronaći i u uglednim dizajnerskim trgovinama koji su njene ilustracije uvrstili u svoje kolekcije, ali i u restoranima diljem svijeta koji su svoje interijere opremili njenim ilustracijama.
Iako neki poznati ilustratori imaju i agente koji nude njihove usluge poznatim klijentima, njoj za sad nije potreban. Članica je međunarodnog udruženja ilustratora – AOI (Association of Illustrators) koje joj je puno pomoglo oko ugovora, formiranja cijena i, uvijek aktualnih, pravnih pitanja.
Ona je u Hrvatskoj, a klijenti po svijetu
Zahvaljujući modernoj tehnologiji klijentima nije bitno gdje se ona nalazi.
‘Radim za međunarodne klijente, a živim u Hrvatskoj, i to funkcionira odlično. Sa svojim klijentima komuniciram putem emaila i Skypea, s nekoliko klijenata iz Europe sam se i susrela. Za posao ilustratora je odlično što možete surađivati s čitavim svijetom iz svoje kuće ili studia, ma gdje se nalazili. Jedino je bitna dobra internet veza. Skice i gotove ilustracije šaljem emailom klijentima. Vodim i webshop Anek u kojem prodajem printeve svojih ilustracija, a paralelno radim i naručene ilustracije za raznorazne projekte za klijente (uglavnom dizajnerske agencije)’, otkriva naša sugovornica te dodaje kako uživa u tome što radi i, unatoč godinama iskustva, i dalje teži osmišljavanju savršenog, razumljivog likovnog prikaza koji svojim jednostavnošću govori sve.
Njene ilustracije na temu hrane i gastronomije veoma su hvaljene i prepoznatljive, a rezultat su ljubavi prema hrani i prema crtanju koje su se spojile u jedno.
‘Inspirira me priroda, knjige, dobri filmovi, glazba…ljubav. Hedonizam u onom najboljem smislu. Ljubav i hrana su izvori energije i smisla života, moja stalna inspiracija. Volim raditi ilustracije za različite stvari i surađivati s različitim tipovima klijenata. Nikada ne znam gdje će me ta sinergija odvesti. Voljela bih ilustrirati knjigu recepata, napraviti liniju tekstila sa svojim ilustracijama, surađivati s nekim restoranima i kuharima koje volim’, otkriva nam svoje želje Ana Žaja Petrak.
Ilustratore se ne koristi dovoljno u Hrvatskoj
Iako su ilustracije veoma upečatljive i ostaju u pamćenju dulje od obične fotografije, u Hrvatskoj se one ne koriste dovoljno.
‘Ilustratori uglavnom crtaju za školske udžbenike i dječje časopise, za vrlo niske honorare. Vani je posao ilustratora vrlo cijenjen i jako dobro plaćen, odnos između klijenta i ilustratora je na jednoj puno višoj i profesionalnijoj razini, postoje agencije koje zastupaju ilustratore. Situacija je ovdje takva kakva je, ali i u mnogim drugim europskim državama je slično. Vjerujem da će vremenom situacija biti bolja, danas je ipak bolja nego pred 10 godina. Ali ako se danas želite ozbiljno baviti ilustracijom i živjeti od svog posla, onda ćete sasvim sigurno raditi s inozemstvom. To nije samo pitanje novaca nego i profesionalnog izazova. Mi imamo izvrsnih ilustratora i mnogi od njih su vrlo uspješni na inozemnoj sceni’, priča te mladim ilustratorima i dizajnerima savjetuje da ‘rade, budu produktivni’.
‘Rad je na prvom mjestu. Ali zaista puno, puno rada, produktivnost je jako bitna. Kvaliteta i talent se podrazumijeva. Važno je pronaći neki svoj prepoznatljivi likovni izraz, svoju priču. Danas putem interneta možete ogromnom broju ljudi prezentirati svoj portfolio, pokazati što i kako radite. Važno je znati za koga želite raditi, tko je vaša publika – tako ćete lakše pronaći put do potencijalnih klijenata. I ne kalkulirajte previše, ponekad se najbolje stvari dogode kad ne planirate unaprijed’, otvorena je Ana Žaja Petrak.
Inspiracija ‘udara’ uvečer
Kreativci su poznati po tome da najbolje i najviše stvaraju uvečer i po noći. I kod naše je sugovornice situacija slična jer joj, kako sama kaže, najbolje ideje padaju navečer, prije spavanja.
‘Moj radni dan nikada nije potpuno isti, a moj rad jako puno ovisi o trenutnoj inspiraciji. Jedina konstanta je da nisam jutarnji tip i da ne funkcioniram dok ne popijem jutarnju kavu’, priča Ana Žaja Petrak i otkriva kako je crtanje i osmišljavanje ilustracije samo jedan dio njenog radnog dana .
‘Osim samog crtanja tu je i korespondencija s kupcima i klijentima, ali i printanje ilustracija i pakiranje svake narudžbe iz webshopa. Oko toga mi jako puno pomaže moj suprug (također grafički dizajner). Kad naša djeca ujutro odu u vrtić i školu, naš stan postaje prava mala manufaktura. Kada radite samostalno, organizacija vremena i kompletna odgovornost je na vama, ali tu slobodu ne bih mijenjala ni za što. Moja dva sina kao i svi ostali klinci rastu prebrzo i njihovo djetinjstvo i odrastanje je nešto što nikako ne želim propustiti. Ponekad ipak bude teško zbog posla, ali čini mi se da pronalazim ravnotežu između njihovih potreba i vlastitih obaveza. Moj suprug jako dobro razumije prirodu mog posla pa nemamo problema oko obiteljske logistike’, dodaje na kraju naša sugovornica.
Foto: privatna arhiva Ane Žaje Petrak